Provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel vinden dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk moet zijn. Daarom zijn de OV-ambassadeurs in het leven geroepen. De OV-ambassadeurs zijn vrijwilligers die leeftijdsgenoten graag op weg helpen met het reizen met het openbaar vervoer, waardoor ze langer onafhankelijk en mobiel blijven. Sinds vorig jaar zijn zij telefonisch bereikbaar voor vragen over het openbaar vervoer. Vanaf heden kan men ook in contact komen met een OV-ambassadeur via het zogenoemde beeldbellen.
Uitbreiding van het telefonisch spreekuur
Sinds oktober vorig jaar is het telefonisch spreekuur ingezet om de vragen te beantwoorden die senioren hebben over het reizen met het openbaar vervoer. Vragen over het openbaar vervoer blijven, zeker onder de groep senioren. ‘Welk abonnement past bij mij, hoe plan ik mijn reis of hoe kan ik een ov-chipkaart aanvragen?’ zijn vragen waar de OV-ambassadeurs antwoord op geven. Senioren weten deze service steeds beter te vinden. Per februari zijn de telefonische spreekuren uitgebreid, zodat zij op alle werkdagen en verschillende dagdelen bereikbaar zijn.
Contact via beeldbellen ook mogelijk
De OV-ambassadeurs gaan met de digitale ontwikkelingen mee. Inmiddels zijn een aantal OV-ambassadeurs beschikbaar om klantvragen via beeldbellen te beantwoorden. Voor de senior die (geregeld) gebruik maakt van een computer, laptop of bekend is met het online programma MS teams is dit een extra mogelijkheid om geholpen te worden. De senior ontvangt per e-mail een uitnodiging van de OV-ambassadeur voor de afspraak via MS Teams. Op de afgesproken tijd zitten de OV-ambassadeur en senior beiden klaar achter de computer en leggen zij contact via het beeldbellen. Op deze manier kunnen zij online – op afstand – de senioren bijvoorbeeld laten zien waar zij op de website de aanvraag van een nieuwe ov-chipkaart kunnen vinden of hoe ze via de website van 9292.nl een reis kunnen plannen. De vrijwilligers staan hun leeftijdsgenoten ook op deze manier graag te woord.
Bereikbaarheidstijden
De OV-ambassadeurs zijn bereikbaar van maandag- tot en met vrijdagochtend van 10.00 uur tot 12.00 uur, op dinsdag- en donderdagmiddag van 13.30 uur tot 15.00 uur en op maandag- en woensdagavond van 18.30 uur tot 20.00 uur. Heeft men voorkeur voor een afspraak via beeldbellen, dan kan dit telefonisch aangegeven worden bij de betreffende OV-ambassadeur. Zij zijn bereikbaar tijdens het telefonisch spreekuur via telefoonnummer 038-3037010. Meer informatie: www.ervaarhetov.nl/ov-ambassadeurs.
Coördinator Buurtbusverenigingen Arriva
Vanaf 12 april vervalt de halte Kerkplein in Gendringen, tijdelijke halte aan de Staringstraat, dit duurt tot november
Tevens is er weer plaats voor nieuwe chauffeurs (m/v), aanmelden kan via telefoon nummer 06-23831297
Waarde papieren zoals ID-kaarten, paspoorten. etc. informatie via gemeente Oude IJsselstreek tel. 0315-292292
of ga naar de site van de gemeente Oude-IJsselstreek
Er is een halte bij de Meulenbeek in Ulft (Keurkamer), voorlopig eerst voor lijn 195, Megchelen- Terborg en v.v. en
lijn 197 B richting ‘s-Heerenberg
Per 1 januari 2021 zijn de prijzen van de buurtbussen veranderd ( zie tarieven).
Er is een halte bij de Wesenthorst (Almende College, schoolbus) alleen uitstappen. Instappen bij de halte “Weg achter de Blenk”.